Monday, May 18, 2009

De ruïne - 2 -

Aangespoord door aandachtige volgers heb ik geprobeerd wat meer te weten te komen over de overblijfselen van wat ooit een groot bouwwerk moet geweest zijn, en voorlopig zullen jullie het met schaarse gegevens moeten doen .

Het gaat om wat er overblijft van een kasteel uit de dertiende eeuw, gelegen op de plaats die nog steeds Blanquefort heet, en wat er overblijft zijn stukken "courtine" ofte verdedigingsmuur tussen torens , en een stuk van de "donjon" bij ons meestentoren geheten als mijn geheugen me niet in de steek laat.

Volgens de site van Besse-sur-Issole ( de ruîne behoort tot die gemeente ) zou hier ooit een dame Blandine geboren zijn, leerlinge van een troubadour uit de Provence, Geoffroy du Luc.

Wanneer , en als, ik nog meer informatie vinden kan, dan komt die wel in een volgend blogje terecht. Nu is het ongeveer tijd voor een plonsje in het water !

7 comments:

vero.nick said...

Ik weet al naar waar we de volgende keer moeten wandelen, dat moet goed te doen zijn Peter of is het wat ver?

peterpignans said...

Neeje, niet ver - een km of vijf richting Flassans en dan wat geklauter ... het pastiske nadien zal zeker smaken !

bruno said...

ik ga mee

magdvr said...

Count me in!
En ik hoor daar een ploooonnnnsss!
geniet ervan!

Marrek O'Polo said...

Nog 2 tickets voor de ruïnewandeling a.u.b.
En bij welke temperaturen plonst de keizerlijke Pjottr dezer dagen in zijn buitenbaddeke??

peterpignans said...

'k Heb allang opgegeven temperaturen te controleren, ' k vertrouw op mijn gevoel - als ze mijn benen afsnijden is het nog te koud - maar dat is alweer een anderhalve maand geleden ...

Anonymous said...

't Is misschien ook wel te zien aan uwen thermometer als ge uit uw baddeke klimt....