Tuesday, February 26, 2008

Dit gebeurt mij

... niet dikwijls, maar net dacht ik dat ik het eens over televisie moest hebben. De laatste weken zit ik ' s avonds na het nieuws van de VRT nog wat te kijken naar "De wereld draait door" van BVN - dat is het 'Beste van Nederlandstalige TV". En behalve de live-presentatie die me zowat op de hoogte houdt van wat er in het Noorden gebeurt, en me zo nu en dan doet denken dat ik de Noorderburen niet altijd begrijp - letterlijk en figuurlijk - zit er ook een regelmatig terugkerende bijdrage in van Jan Mulder. Over zijn ergernissen van de verlopen maand - waarvan er een duidelijk ging over het hedendaagse taalgebruik , en ook een over Ajax en wat ze daar allemaal bekokstoven.

En als mooiste voorbeeld van verkeerd taalgebruik tegenwoordig haalde Jan Mulder - ooit voetballer bij Anderlecht en verstandig mens - dit voorbeeld aan : heel wat mensen zeggen tegenwoordig ' we gaan naar bed met de kippen ' waarmee ze allicht niet zeggen wat ze wilden zeggen.

En sommige "taalgeleerden" zouden wel willen dat we 'hij is groter als ...' legitimeren, terwijl het toch duidelijk '...dan' is.

En ook al zit ik dan in "le Midi" , deze dingen wil ik toch niet missen - al kunnen we ons hier ook al wel eens een stukje ergeren, en dan ga ik het nu niet hebben over het rijgedrag van de Varois of die uit "les Bouches du Rhône" ...

1 comment:

Marrek O'Polo said...

Zo zie je maar, voor Jan Mulder het goed en wel beseft wordt hij een BN over de landgrenzen heen. Hij is natuurlijk veels taalvaardiger als mijn maar hij heeft dan ook al door veel meer water gezwommen, lijk as ze zeggen... Toch heb ik hem heel graag, wat dat boven de rivieren ook mag betekenen ??!

MP