Thursday, January 24, 2008

En Catalunya


... meer bepaald in Castell d'Aro vond ik deze zonnewijzer, die niet alleen het "echte" uur aanduidde , maar tevens zorgde voor een typisch voorbeeld van de kleur van vele historische gebouwen hier in dit stuk van Spanje. En de tekst ? Heel eenvoudig : "De uren gaan voorbij, dansend op de pas van de hemellichamen."

Dit bij uitstek ecologisch "uurwerk" maakt deel uit van de gevel van het kasteel-annex-kerk van Castell d'Aro hier vlak bij S'Agaro waar ik een paar dagen goed verzorgd word ...



Zo goed dat ik vandaag mee mocht naar Girona , op vele kaarten Gerona genoemd, maar de Catalanen houden het liever bij Girona, dus ...

Op naar het oude stadsgedeelte, door het vroegere Joodse kwartier, smalle straatjes en honderden trappen, om uiteindelijk bij de kathedraal uit te komen, kathedraal die we uitvoerig bezochten, en waarin echt geen foto's gemaakt mochten worden. Wie me een beetje kent ... zal bij een volgend blogske merken dat niet elk verbod gevolgd moet worden ...





Om volgend beeld te maken was er toch echt geen sprake van 'reglementsovertreding' , want dit is duidelijk niet binnen in de kathedraal ... maar wel juist erbuiten, namelijk de vroegere tuin van de kanunniken die hier lange eeuwen de plak gezwaaid hebben, en die samen met bisschoppen en edellieden, graven en baronnen een ware schat hebben achtergelaten aan altaren, beeldhouwwerken, retabels, grafmonumenten en beeldhouwwerken die uiteindelijk toch door de gewone man en vrouw bekostigd zijn geworden ...

3 comments:

Marrek O'Polo said...

Ik geniet van uw blauwe luchten...

MP

tomdewith said...

dat ziet er inderdaad zeer mooi winters zonnig uit..

Lijn said...

ik krijg het plots wat warmer ... doe veel groetjes daar aan mijn peter en zijn madam ! zoen