Monday, April 03, 2006

April

.. is echt lente hier. Over de aangeplante narcissen en blauwe druifjes heb ik het niet vandaag, de crocussen zien we niet meer, behalve de wilde die op heel wat plekken nog staan te bloeien, lichtblauw met gele hartjes.

En over de andere wilde bloemen ga ik ook niet veel vertellen, 'k ga ze wel tonen , en misschien is het gewoon omdat ik er niks kan over vertellen : ook al ligt er hier in huis een flora van de Middelandse Zee-bloemen, echt systematisch werkt het ding niet, en de kleuren van de tekeningen zijn niet steeds "levensecht" , om nog maar te zwijgen over het feit dat ik nogal eens een kleur een andere naam geef dan wie niet aan rood-groen-blindheid lijdt ...

Vandaar dus , namen onder voorbehoud , en als ik die naam niet gevonden heb, dan geef ik het nog toe ook - en blijf zoeken, zoals voor de "sterrekens" die ik tegenkwam op mijn tocht naar la Sainte-Baume, die uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk "lythrium junceum" zouden kunnen zijn.

De anemoontjes op de foto hierboven staan nu volop in bloei, 's avonds sluiten ze zich, en zo gauw de zon zich toont staan ze weer te pronken. Anemone hortensis is hun naam in het latijn, en je vindt ze overal langs de wegen en aan de kanten van de beek.


Van de Barlia Robertiana, zowat de grootste wilde orchidee van de streek, en de eerste om te bloeien hadden jullie al een foto gezien, vandaar hier een detailopname.



De uitleg bij dit bloempje blijf ik jullie schuldig : ik moet zijn naam nog vinden , of liever hun naam, want er staan er een hele hoop bij elkaar boven op dat stengeltje. Elk bloempje is niet groter dan een millimeter of twee, en wie weet hoe groot staan ze niet afgebeeld in mijn flora !



En met deze Ophrys arachnitiformis sluit ik mijn blog voor vandaag - zoek zelf maar waarom ze "spinnekopvormig" heet !

En denk erom : " 's Avonds min, dat brengt de spin !"

2 comments:

Marrek O'Polo said...

pjottr,

heb gisteren de rit door een zonnig zuid-west frankrijk en noord-west spanje gemaakt! 't is hier inderdaad écht lente!! hopen maar dat het zo minstens nog 2 weken blijft.
!! verzorg je grote teen !!
... anders kan zelfs de spin niet helpen!

marco

peterpignans said...

Meer over de "sterrekes" - als ze al een soort kattestaarten zijn ( Lythrum junceum , en niet Lythrium) dan groeiden ze wel op de juiste plaats, nabij de rivier op een plek die regelmatig onder water komt staan, maar in plaats van zoals andere kattestaarten omhoog, dus verticaal, te groeien vertakten "mijn" sterrekes zich eerder horizontaal. Het kan zijn dat het siesta was, zo rond een uur of één , die middag!

Misschien moest ik ze nog eens opnieuw gaan opzoeken , en van dichterbij fotograferen ...