Sunday, December 09, 2007

Les Maures

... lieten zich deze namiddag best fotograferen - de winterzon staat laag en na de regen van deze nacht was de lucht helder. En een flink wandelingetje trekt me bij wat zon al gauw aan. Dus de stapschoenen aangetrokken en even noordwaarts tot het eerste pad dat rond de heuvel hier tegenover Les Aludes loopt.

En bij de wijngaard, nu van blad ontdaan, krijg ik al vooreerst het bedevaartsoord van Notre Dame des Anges in het zicht. Op 780 meter hoogte gelegen is het een flinke trip naar boven - maar dat was niet voor vandaag. Een volgende keer wellicht.

Aan de overkant van de heuvel aangekomen ligt de zuid-oost kant van de heuvels mooi te wezen. En zelfs wie maar even kijkt merkt natuurlijk hoe groen en vol bossen die heuvels er bij liggen - de Var is het op één na meest beboste département van Frankrijk ! Nu is dat wel niet de enige reden waarom ik hier zo graag woon, maar ze speelt toch mee.

Nog een eindje verder, en nog steeds een stukje hoger dan waar ik woon, krijg je dan weer een panorama van de vallei aan de voet van Les Maures, et onder meer het zeer befaamde wijndomein van Rimauresq - één van de negen Crus Classés van de Provence. Waarom kwam ik hier weer graag wonen ? Juist, ja !

En met een laatste prentje van een klein juweeltje dat ook midden in de winter nog voor kleur zorgt, een wilde variant van de Iberis - ik meen dat wij ze ook wel scheefbloem heten - hou ik er voor vandaag mee op , niet zonder een groet aan al wie dit leest.





1 comment:

Anonymous said...

Als mijne bril goed proper is en ik pier uit volle macht dan zie ik precies de antennemast van Notre Dame staan. Verder zijn de bekende valleien weer helemaal anders dan in de zomer wanneer wij ze altijd zien. Prachtige schaduwpartijen. Het sierlijke bloempje heet bij ons scheefkelk, maar scheefbloem is even goed en zeker zo plezant.