Friday, February 23, 2007

Het slurfbeest



... heten "ons mannen" deze vlinder, de kolibrie-vlinder die daarstraks de crocussen en maagdenpalmbloempjes bezocht. Het is een "raar" beest, vliegt van hier en nog zuidelijker streken naar Denemarken en Zuid-Zweden om er eitjes te gaan leggen, waar natuurlijk weer nieuwe vlinders uitkomen, en die beestjes komen dan weer deze kant uit om te overwinteren. Omdat hij kan vliegen , of liever blijven hangen als een kolibrie en tegelijkertijd met zijn lange slurf de honing uit de bloemen kan halen heeft hij zijn naam, "kolibrievlinder" echt niet gestolen. Maar zo vroeg als dit jaar heb ik hem nog nooit opgemerkt. Opwarming van de aarde ???

P.S.1 Deze foto, in tegenstelling tot wat jullie misschien stilaan gewoon zijn, is echt niet van mijzelf - het beestje is ongelooflijk snel, en het vraagt enorm veel geluk én een aangepaste uitrusting om dit soort van foto's te kunnen maken. Ere zij de fotograaf die erin geslaagd is !

P.S.2 Als ik ooit al over deze vlinder (familie van de sfinksen) geblogd heb, vergeef het me, maar ik vind deze gast echt een "specialleke", hij is me zeer dierbaar !

2 comments:

Marrek O'Polo said...

Oh dierbaar slurfbeest
weer t'rug van weggeweest
Nu dankzij Peterpignans
en Uw eigen French Cancan
als nummer één op deze leest !

MP

peterpignans said...

Wat een geluk dat er een "auto solve" oplossing is, want anders was het me nooit gelukt !
Maar bedankt voor de tip - 'k zal hem doorsturen naar Yke, die zo graag puzzelt !