Saturday, September 17, 2005

Na Vancouver Island

Hier is het weer een beetje opgeklaard, wat grijzig vandaag - het kan moeilijk alle dagen kermis zijn ...

Als ik "hier" schrijf betekent dat ik terug in Eevn en Anne's huis ben aangeland, na de trip naar Van Isle waar het ook alweer "splendid" was. Eergisteren na een rit per scooter door het eerder drukke Vancouver over Lion's Gate brug en door Stanley Park samen met Ian Bridge (another women's soccer coach, and a very nice person) de ferry op naar Vancouver Island. Anderhalf uur wachten, with a nice cup of coffee in the sunshine, en dan doorheen de eilandjes tussen de stad en "het grootste eiland van Noord-Amerika" richting Victoria, ooit hoofdstad van British Columbia, en "very British indeed" .

Onderweg naar Ian's huis , toch ook weeral een kleine vijftig kilometer, dinner at the Oceanview Inn, zicht op de baai en heel lekkere vissoep-BC-style , ze heten die hier "chowder" en behalve clams, oesters, stukjes vis van allerlei aard zitten er ook stukjes aardappel en uiteraard kruiden in. Het eten valt eerlijk gezegd ongelooflijk goed mee, als je niet "amerikaans" wil eten is dat absoluut geen probleem - allen moet je rekening houden met hun gevoel voor hoeveelheden : een cappucino hier zijn er zowat vier in een en dezelfde kop ginderachetr in Europa ...

Na de nodige nachtrust ( ik heb geen last van te weinig mogen slapen ... ) gisteren naar Victoria want de visvriend van Ian had een andere afspraak - hopelijk heeft hij wat aan de haak geslagen - zodat het zalmvissen voor een andere keer zal zijn. Ik heb het me evenwel niet beklaagd want het Royal B C Museum is bijzonder levendig , en de sectie over de "First Nations" , zijnde de oorspronkelijke bewoners van dit deel van Canada, is indrukwekkend mooi en verhelderend. De foto's die ik later op deze plaats hoop te kunnen zetten zullen er enig gedacht kunnen van geven. Voor mij in ieder geval ging er nog maar eens een deur open die op ver- en bewondering uitgaf, en de paar boeken die ik nadien in de shop heb gevonden krijgen een goed plaatske - en er zijn er enkele bij met verhalen en tekeningen waar Yke, Noa en Corto nog mee van zullen kunnen genieten ...

Na nog maar eens seafood-lunch (verse oesterkes en verse heilbot en "local cheese") Ian's hond gaan ophalen bij mom and dad , en dan richting Butchard's Garden, zeer mooi, zeer groot, zeer gevarieerd, honderd-en-een jaar oud met voor mij "top of the bill" de Japanse tuin met een schat aan esdoorns, pijnbomen , bamboe's en vreemd gevormde 'cryptomeria's', waarvan ik niet eens de nederlandse naam ken ( Google maar eens Wouth ).

Over de verse avondzalm zwijg ik, over de nachtrust ook, boswandeling vanmorgen in een licht regentje, en na de middag ( lunch : chowder , oesters, heilbot ...) met een "floatplane" vanuit Victoria Harbour recht naar Vancouver gevlogen - en daar de wolken nogal laag hingen vlogen we op zowat vijf- tot zeshonderd meter over de zeearm die beide plaatsen verbindt. Les, een andere kennis hier had het zo geregeld dat deze jongen naast de piloot mocht plaats nemen - ik hoop dat mijn videooke behoorlijk uitvalt - en het binnenvliegen van Vancouver over Stanley Park en tussen de buildings door wil ik best nog wel eens overdoen !

Wat er morgen op het programma staat weet ik nog niet zo best, we zien wel, en dat is misschien ook een goeie aanduiding voor hoe het leven hier verloopt : laid back maar anderzijds wel correct, heel vriendelijk en informeel . Wat je waarschijnlijk het dikwijlst op een dag te horen krijgt is "How you're doing ?" tenzij het "Nice to meet you " is !

So, to all of you : " How you're doing ?" ...

1 comment:

Marrek O'Polo said...

Dear Peterpignans,

goed om te lezen dat het daar zo relaxed gaat ... je zou bijna denken dat iedereen met vakantie is !! Het is me wel het verhaal natuurlijk: vervelen is er zeker niet bij ??!!
Ik hoop dat je nog veel prettige, mooie, spannende en boeiende dingen mag beleven, én ... er over kan vertellen en schrijven, want dat is nog altijd plezant om die dingen te lezen. Morgen is voor mij (voorlopig) nog een vrije dag: Hobokense Jaarmarkt ... vliegen tussen de buildings over het park ????

Marco Polo